úterý 16. února 2016

Báječná bramboračka podle babičky Aničky



Když jsem jako dítě odjížděla na nějaký výlet, na lyže, na prázdniny, babička Anička se mě při loučení vždycky ptala, co mi má uvařit, až se vrátím.  Byla to moje dětská jistota. Stejně jako to, že první cesta, často rovnou od vlaku či autobusu, vedla právě k babičce Aničce, do její kuchyně s velkým stolem, pod kterým jsem si hrávala, stavěla domeček pro zrzavou panenku Zuzanku nebo pelíšek pro plyšového psa Waldu, u kterého jsem si malovala, vyráběla oblečky na vystřihovací panenky, četla si, zatímco babička pár kroků ode mě vařila a pekla. Ten pocit, ty vzpomínky jsou pro mě synonymem mého krásného dětství, bezpečí a láskyplné péče.  Nejčastěji jsem si přála bramboračku, vdolky s merendou (švestkovou), škubánky nebo bramborové placky.

A bramboračka je nejen moje asi vůbec nejoblíbenější polévka, ale taky myslím, že je to takový základní kámen tradiční české kuchyně. Podobně jako u bramborového salátu i tady platí, že co rodina, to vlastní recept – samozřejmě ten jediný správný a „nejlepčí“!



Co budete potřebovat:
  • 4 větší brambory
  • 2 středně velké mrkve
  • 1 petržel
  • ¼ bulvy celeru
  • Středně velkou cibuli
  • 3 stroužky česneku
  • Hrst sušených hub / nebo 2 větší čerstvé poddubáky či hříbky -  v houbové sezóně/ nebo 2 větší čerstvé žampiony
  • Sůl
  • Pepř
  • Majoránku
  • 2 polévkové lžíce rostlinného oleje
  • 2 – 3 polévkové lžíce másla
  • Hrst hladké mouky




Brambory oškrábejte a nakrájejte na kostky o hraně cca 1 – 1,5 cm. Mrkev a petržel nakrájejte na kolečka a celer na kostky asi o polovinu menší než brambory.

V hrnci (to je ten užší a vyšší na rozdíl od kastrolu, který je širší a nižší) rozpalte olej a nechte na něm zesklovatět nadrobno nasekanou cibuli. Poté přidejte kořenovou zeleninu, krátce orestujte, přidejte brambory, na plátky nakrájené stroužky česneku a zalijte cca 2 litry vody. Osolte, opepřete a nechte vařit, dokud nebudou brambory i zelenina do měkka.

V kastrůlku či na pánvičce si připravte jíšku. Rozpusťte máslo a přidejte hladkou mouku. Mouku přisypávejte po částech. Vše důkladně míchejte. Jíška by měla pěkně vzpěnit a získat jemně zlatavou barvu. Jakmile je hotová, přidejte ji do polévky a důkladně ji metličkou či vařečkou vmíchejte do polévky tak, aby nevznikly žádné hrudky a „pucky“, ale polévka dobře zhoustla.
Nakonec přidejte do polévky hrst sušených hub a majoránku, promíchejte a krátce povařte. Pokud budete používat čerstvé houby, v létě jsou nejlepší hříbky, poddubáci, ale i lišky, v zimě můžete sáhnout po žampionech, nejlépe těch hnědých, nechte je povařit trochu déle, aby změkly.

Taková bramboračka je polévka vydatná a s krajíčkem chleba, případně servírovaná ve vydlabaném chlebovém bochníčku, lehce nahradí hlavní jídlo. A vůbec nejlepší je bramboračka s babiččinými domácími vdolky, pečenými na sucho na plotýnce, ale o tom zas někdy jindy!



Dobrou chuť!

Žádné komentáře:

Okomentovat